Monday, November 3, 2014

LAPORAN PROGRAM LATIHAN BERSAMA PASUKAN USPTN PULAU PINANG DAN USPTN KEDAH - ANGKAT BERAT

Tarikh : 31 Oktober hingga 2 November 2014
Tempat : Sek Men Keb Tunku Anum, Jitra, Kedah Darul Aman.
Tempoh : 3 Hari 2 Malam
Kehadiran : 1 pegawai, 2 Jurulatih & 16 Atlet

Pada 30 Oktober hingga 2 November 2014 , satu program Latihan Bersama telah dapat dirancang diantara Pelapis Pulau Pinang & Pelapis Kedah. Program yang dijalankan selama 3 hari ini telah diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Anum, Jitra, kedah. Seramai 19 orang telah menyertai program kali ni termasuk pegawai dan jurulatih. Latihan ini sebagai persiapan atlet-atlet sebelum menjelang Kejohanan Grand Final yang akan diadakan pada 13 hingga 17 November 2014 di Pahang Darul Makmur.

Hari pertama program latihan dimulakan dengan latihan bermula jam 5.00 petang dan berakhir pada jam 7.00 petang. Sesi latihan hari pertama terarah kepada teknik-teknik angkatan setiap atlet. Latihan dipantau dan diselia oleh jurulatih negeri termasuk bantuan oleh JSM kedah Encik Md Noor Bin Osman.

Hari kedua program melibatkan dua sesi latihan pagi dan petang dimana setiap sesi diadakan selama 3 jam. Sesi pagi dimulakan dengan sesi pemanas badan dan diteruskan dengan latihan Snatch, Clean & Jerk, Back Squat. Latihan sesi petang juga dapat dijalankan dengan latihan lebih terarah kepada kekuatan kaki dan tangan. Di samping itu juga, jurulatih sempat berkongsi pengalaman serta menekankan atlet supaya bersedia dari segi mental, fizikal dan emosi.

Hari terakhir program diteruskan pada sebelah pagi. Selesai sesi latihan, atlet-atlet 
diasingkan mengikut kategori dimana "Mini Competition" diadakan sambil diadili oleh JSM Kedah Encik Md Noor Bin Osman serta Jurulatih lain. "Mini Competition" ini lebih tertumpu kepada teknik serta mengajar atlet supaya tidak gentar berada di dalam gelanggang sama ada di kejohanandalaman mahupun antarabangsa.

Kesimpulannya, program kali ini, lebih kepada penyesuaian gelanggang serta atlet-atlet dapat mengenal beberapa teknik baru yang diajar oleh jurulatih yang berpengalaman. Selain itu, dengan adanya latihan bersama ini para jurulatih dan atlet dapat bertukar-tukar pandangan serta idea-idea baru dalam mempelbagaikan latihan untuk meningkatkan prestasi setiap atlet. Diharap, atlet dapat memanfaatkan pembelajaran sepanjang latihan diadakan seterusnya memperoleh pingat pada Kejohanan Grand Final akan datang.

Sekian, Terima Kasih

Laporan Disediakan Oleh
Mohd Suhaimi Bin Md Salleh

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  ©Unit Sukan Prestasi Tinggi Negeri Pulau Pinang (C) 2009-2010. All rights reserved