Tuesday, November 25, 2014

LAPORAN HARI KEDUA KEM LATIHAN SUKAN TAEKWONDO 2014

Tarikh : 22 November 2014 (Sabtu)
Masa : 8.00 pagi - 4.00 petang
Tempat : Majlis Sukan Negeri Pulau Pinang

Hari kedua kem diteruskan lagi dengan semua atlet berkumpul untuk menjalani aktiviti seawal 7.00 pagi dengan perhimpunan pagi dapat diadakan di perkarangan MSNPP. Perhimpunan dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku diikuti senaman pagi.

Tepat jam 8.00 pagi, semua atlet perlu menjalani Ujian Kecergasan bersama pihak ISNPP yang akan diketuai oleh Pn. Mariani Binti Sanawi. Sebanyak 6 ujian dapat dijalankan iaitu :-

1. Antropometric Measures
- Height
- Body Weight
2. Flexibility
- Modified Seat & Reach
3. Muscular Endurance
- Max Push Up
- 1 minute Sit Up
4.  Agility
- T-Test
5. Standing Broad Jump
6. Aerobic Capacity
- Yo-yo Endurance Test

Objektif Ujian ini adalah mengetahui kepentingan kecergasan fizikal, menganalisi dan menyimpan rekod kecergasan fizikal sendiri. Perlu melakukan tindakan susulan untuk meningkatkan kecergasan melalui perancangan yang terancang.

Aktiviti seterusnya dapat diadakan selepas selesai makan tengahari. Sesi ini disampaikan oleh Pegawai Suaian Fizikal Pn Mariani Bt Sanawi dengan tajuk "Latihan Suaian Fizikal". Sesi ini melibatkan latihan secara teori dan praktikal. Objektif ini bertujuan mengajar atlet mengenai kadar latihan nadi dan jenis latihan fizikal yang boleh dipraktikkan di pusat latihan dan regangan statik dan dinamik keseluruhan anggota badan.

Sekian, Terima Kasih

Laporan Oleh
Mohd Suhaimi Bin Md Salleh

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  ©Unit Sukan Prestasi Tinggi Negeri Pulau Pinang (C) 2009-2010. All rights reserved