Friday, April 23, 2010

SESI PENDIDIKAN PSIKOLOGI SUKAN ATLET TENPIN BOWLING

Tarikh : 21/04/2010
Masa : 4.30-5.30 petang
Tempat : Mega Lanes, Megamall Pulau Pinang.
Bilangan atlet : 12 orang
Jurulatih : Kim Eun Jung
Kehadiran Atlet : 12 orang (10 orang terdiri dari Atlet Cawangan Pelapis)

1. Tan Wooi Seong
2. Mohd Afiq Wafiy
3. Mohd Danial
4. Mohd Nazmi
5. Aiman Faiz
6. Mohd Kamarul Nizam
7. Eugene Oh Chern Yu
8. Amanda Khong
9. Izzati Zuhaili
10. Siti Nur Nadia
11. Fatin Hazwani
12. Aimi Fatin
Aktiviti- aktiviti:

a) Pengenalan Psikologi Sukan
b) Profil Atlet
c) Ujian Psychological Performance Inventory (PPI)

Sesi ini bertujuan untuk mendedahkan atlet kepada Psikologi Sukan serta membantu atlet mempelajari teknik-teknik kemahiran mental serta meningkatkan kemahiran mental mereka.

Seramai 12 orang atlet telah menghadiri sesi yang bermula pada pukul 4.30 petang. Sesi bermula dengan sesi suaikenal antara Psikologis serta atlet. Ini kerana ini adalah kali pertama Psikologis berjumpa dengan atlet. Pada sesi pertama ini, Psikologis telah memberi sedikit pengenalan mengenai apa itu Psikologi Sukan, kepentingannya dan bagaimana Psikologi Sukan dapat membantu atlet dalam meningkatkan prestasi mereka didalam sukan yang mereka ceburi.
Sesi kemudiannya diteruskan dengan atlet mengisi boring Profil Atlet yang mana ia bertujuan untuk Psikologis mengenali latar belakang atlet dan sebagai rujukan dimasa hadapan. Selepas itu sesi diteruskan lagi dengan Psikologis menerangkan kepada atlet mengenai prestasi dan kaitannya dengan motivasi. Sebelum sesi berakhir, atlet telah diberi satu ujian Psikologi sukan iaitu “Psychological Performance Inventory”. Ujian tersebut adalah sebagai asas (baseline) kepada tahap kekuatan mental atlet. Sesi tamat pada pukul 5.30 petang.

Respons:

Sepanjang satu jam sesi bersama atlet Tenpin Boling, Psikologis mendapati atlet-atlet telah memberi kerjasama yang baik dan memberi perhatian terhadap apa yang disampaikan. Oleh itu Psikologis tidak menghadapi sebarang masalah sepanjang bersama dengan atlet. Atlet-atlet juga banyak bertanya, terutamanya mengenai kerisauan (anxiety) yang mereka hadapi semasa pertandingan. Oleh itu Psikologis merasakan terdapat keperluan untuk bertemu dengan atlet dan mengadakan sesi kaunseling. Tempat yang disediakan juga sangat bersesuaian dan selesa.
Laporan Oleh : Fatimah Jamil & ISNPP








0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  ©Unit Sukan Prestasi Tinggi Negeri Pulau Pinang (C) 2009-2010. All rights reserved