Wednesday, November 13, 2013

LAPORAN PROGRAM PENCARIAN BAKAT TID SUKAN TINJU & ANGKAT BERAT

Tarikh : 13 November 2013 (Rabu)
Masa : 8.00 Pagi hingga 12.00 Tengah Hari
Tempat : Sekolah Menengah Kebangsaan Permatang Tok Labu, Penaga, Pulau Pinang.
Kehadiran : 3 Pegawai, 4 Jurulatih, 3 Atlet (Tinju) & 2 atlet (Angkat Berat)

Program pencarian bakat baru (TID) sukan Tinju dan Angkat Berat telah dijalankan pada 13 November 2013 (Rabu) di Sekolah Menengah Kebangsaan Permatang Tok Labu. Seramai 115 pelajar telah hadir pada hari tersebut termasuk guru – guru dan murid-murid tingkatan 1 dan 2 sekolah berkenaan. Program dimulakan dengan penerangan sukan tinju serta Angkat Berat dibawah Unit Sukan Prestasi Tinggi Pulau Pinang. Pelajar-pelajar dimaklum bagaimana cara untuk memulakan karier sebagai seorang atlet bermula dari bangku sekolah hingga ke peringkat Kebangsaan.

Setelah taklimat ringkas disampaikan oleh penyelaras, jurulatih mengambil tempat dengan memulakan penerangan latar belakang sukan Tinju dan Angkat Berat. Taklimat merangkumi pencapaian atlit,jadual latihan serta beberapa elemen yang perlu ada bagi seorang untuk menjadi atlet negeri. Setelah selesai sesi taklimat, 3 orang petinju yang dibawa khas melakukan demonstrasi teknik-teknik asas dalam sukan tinju sepertipunch,uppercut dan ,hook. Bagi Sukan Angkat Berat pula diterangkan cara-cara serta teknik seperti Bench Press, Teknik Clean & Jerk dan Snatch.

Objektif TID dibuat untuk mencari bakat-bakat baru dalam sukan Tinju dan Angkat Berat. Ia juga dapat memberi pengalaman baru kepada setiap pelajar untuk menceburi serta tarikan minat dalam sukan tersebut. Beberapa ujian asas telah dilakukan dan hasilnya seramai 20 orang pelajar lelaki bagi sukan Tinju dan Angkat Berat telah disenarai pendek untuk menjalani latihan yang akan bermula awal tahun hadapan. Untuk makluman,latihan sukan tinju akan bermula secara rasmi pada tahun hadapan,perbincangan telah dilakukan dengan pihak sekolah berkenaan kemudahan yang perlu ada untuk latihan. Pihak sekolah berusaha untuk menyediakan alatan untuk latihan disamping bantuan dari pihak Majlis Sukan Negara melalui Unit Sukan Prestasi Tinggi Pulau Pinang.

Sekian, terima kasih.

Laporan disediakan oleh
Fazli Hisam Bin Mohd Zainol Abidin

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  ©Unit Sukan Prestasi Tinggi Negeri Pulau Pinang (C) 2009-2010. All rights reserved