Tuesday, July 13, 2010

KEM BAKAT BERBASIKAL TREK PELAPIS 2010 - Update 4th Day

Tarikh: 12.07.2010
Masa: 8.00 pg-6.30 ptg
Tempat: Valodrom Rakyat Ipoh Perak

Hari keempat kem bakat disertai oleh 24 atlet, manakala 3 atlet berehat di hotel berikutan demam. Setelah selesai sarapan pagi, sesi senaman bermula pada jam 8 pagi. Pada jam 8.30 pagi, atlet diberi taklimat untuk acara road. Atlet perlu mngayuh sejauh 25 kilometer iaitu pergi dan balik. Kelajuan kayuhan dianggarkan antara 25 hingga 30 km/j.

Setelah tamat acara road atlet diberi rehat sementara menunggu kawasan trek kering berikutan hujan yang turun pada waktu malam. Pada jam 11 pagi, atlet telah bersedia untuk latihan trek yang seterusnya. Acara trek yang dilatih adalah Elimination Race. Di dalam acara ini, semua atlet dilepaskan dan apabila telah mereka telah melakukan dua pusingan, loceng akan dibunyikan. Pelumba yang terakhir akan terkeluar dan seterusnya pada setiap pusingan, pelumba terakhir akan terkeluar. Pelumba yang turun ke kawasan blue band semasa acara berlangsung juga akan tersingkir secara automatik. Jam 12.30 tengahari, latihan bagi acara tersebut tamat.

Untuk sesi petang iaitu pada jam 2.30 petang, atlet menghadiri sesi fisiologi yang di sampaikan oleh pegawai dari Institut Sukan Negara. Antara objektif sesi fisiologi diadakan untuk menerangkan kepada atlet tentang aspek fizikal yang penting bagi sesuatu acara serta aspek-aspek yang perlu di beri tumpuan untuk membentuk fizikal badan menjadi atlet berbasikal yang berjaya. Sesi tersebut tamat pada jam 5.00 petang dan diikuti program membersih basikal.

Semua atlet perlu membersihkan basikal trek yang telah digunakan. Kem Bakat Berbasikal untuk hari keempat tamat pada jam 6.30 ptg. Pada waktu malam, atlet diberi rehat yang secukupnya kerana untuk hari terakhir, atlet akan menyertai perandingan kecil.

Syamsul Afzan Bin Mohd Nor





















0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  ©Unit Sukan Prestasi Tinggi Negeri Pulau Pinang (C) 2009-2010. All rights reserved