Friday, January 30, 2015

LAPORAN KLINIK DAN TID SUKAN ANGKAT BERAT

Tarikh : 29 Januari 2015 (Rabu)
Masa: 2.00 pm - 4.00 pm
Tempat: Dewan SMK Tasek, Simpang Ampat.


KEHADIRAN
1. En. Mohd Suhaimi Bin Md Salleh - PPN USPTN
2. En. Akmal Bin Hashim - PPN USPTN
3. En. Asaithamby - Penolong Kokurikulum Sekolah
4. En. Shafie - Guru SMK Tasek
6. En. Arshad Bin Abu Seman - Jurulatih
7. 6 Atlet.


TUJUAN

Program ini dijalankan bagi mencari bakat baru bagi sukan Angkat Berat selain daripada untuk mempromosikan program Pelapis dan juga memupuk minat untuk bersukan di kalangan pelajar-pelajar sekolah. Dengan kerjasama dari pihak sekolah berkenaan diharapkan akan memudahkan perjalanan program latihan yang akan di laksanakan secara berterusan dimana Jurulatih akan menjalankan latihan di sekolah tersebut dengan menggunakan peralatan sedia ada di sekolah tersebut. Dengan ini di harapkan akan menghasilkan atlet-atlet yang cemerlang di masa akan datang untuk negeri Pulau Pinang dan seterusnya untuk negara.

PENYERTAAN
Program ini melibatkan pelajar-pelajar di sekolah tersebut dimana seramai 120 pelajar yang terdiri daripada pelajar tingkatan 1 dan 2 dipanggil untuk hadir pada sesi pemilihan. Pada peringkat awal, jurulatih akan mencari seberapa ramai pelajar yang berminat melalui beberapa ujian sebelum ditarik masuk ke peringkat kedua sebelum sesi pemilihan seterusnya dibuat bagi diserap ke program pembangunan negeri.

UJIAN PEMILIHAN
Klinik dan TID Sukan ini diteruskan dengan pengenalan Sukan Angkat Berat dan beberapa ujian telah dilakukan oleh jurulatih untuk mengenalpasti pelajar yang berpotensi. Antara ujian tersebut adalah mengenalpasti postur atau posisi badan ketika squat dan ujian berkenaan asas kekuatan kaki. Selain itu juga, demostrasi Snatch, Clean & Jerk    dari atlet-atlet untuk menunjukkan teknik yang betul untuk sukan Angkat Berat. Hasil dari program ini, jurulatih telah memilih 9 pelajar lelaki dan 6 pelajar wanita yang berminat untuk menjalani latihan.

PENGHARGAAN 
Pihak Unit mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang terlibat untuk menjayakan program ini. Pihak Unit juga berterima kasih kepada pihak SMK Tasek kerana memberi kerjasama yang baik untuk melancarkan program ini serta dari pihak MSD Seberang Perai Selatan dalam menjayakan Klinik dan TID Sukan Angkat Berat. 

Sekian Terima Kasih

Laporan Oleh
Akmal Bin Hashim


0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  ©Unit Sukan Prestasi Tinggi Negeri Pulau Pinang (C) 2009-2010. All rights reserved